Skogsbruket gör om och gör bättre

14.03.2024 kl. 11:09
Tidskriften Skogsbruket har nyligen utkommit i helt nya kläder. Tidskrift.fi tog sig en titt på den omdesignade tidskriften och en pratstund med redaktionschefen Daniela Andersson som också fungerar som utgivarföreningens verksamhetsledare. 

Text: Kim Malmberg

Det är en helt annorlunda grafisk profil och ett modernt och aptitligt utseende som möter läsaren. För layouten står Petra Långfors på Peppy Design. 

Tidskriften utkommer från och med i år med sex nummer per år, 52 sidor tjock. Det är två nummer färre än i fjol men i gengäld har man satsat mer på innehållet och nya Skogsbruket utkommer med med 52 sidor per nummer vilket gör att det totala sidantalet ökat jämfört med i fjol. Samtidigt har man sparat in litet på de höga distributionskostnaderna.

Med nylanseringen vill man nå ut till så många skogsägare, skogsproffs och studerande som möjligt.

Verksamhetsledaren och redaktionschefen Daniela Andersson har medverkat i hela processen i att göra om tidskriftens formgivning. Samtidigt har föreningen för skogskultur även tagit över utgivningen av tidskriften som förr producerades av en extern part.

I samband med medlemstidskriftens nya form har föreningen också passat på att förnya både föreningens och tidskriftens webbsajter.

Skogsbruket hittas numera också i Apples och Googles appbutiker samt på webben. Tidskriften har utkommit sedan 1931.

Bättre och billigare göra själv

Daniela Andersson förklarar varför Skogsbruket gjordes om.

– Jag blev anställd från januari 2023 för att göra nylanseringen och för att förnya både föreningen och tidningen. Föreningen hade stampat på stället och man ville ta hem tidningen och göra den i egen regi.

Det var en fråga om att bättre kunna inverka på tidskriftens innehåll men också en fråga om ekonomi.

– Det blir billigare att göra tidskriften själv, säger Daniela Andersson.

Tidningen planeras av verksamhetsledaren i samråd med styrelsen. Styrelsen är i praktiken redaktionsråd. 

En orsak till omläggningen var att det  hade förekommit mycket kritik mot tidningen och hot om att den borde läggas ner. Tidskriften var också ganska tunn och upplevdes som ytlig.

- Kritiken om förr var att det var mycket ytskrap och att man inte gick på djupet. Jag tycker att varje intervju och varje tema bör få mera utrymme och mera djup. Man måste gå bakom det där vanliga och skriva mer på djupet, säger Andersson.

Bred läsarbas ställer krav
Skogsbrukets läsare är väldigt varierade. De kan vara vanliga skogsägare eller hobbyägare eller jaktintresserade eller personer som ärvt skog.

– Men vi har också en massa finlandssvenska skogsproffs som våra läsare. Vi vill också tillgodose deras intressen och då måste vi också kunna leverera regelrätta fack- eller forskningsartiklar. Vi får inte bli för allmänna, säger Andersson.

Nu har Föreningen för Skogskultur också tagit i bruk e-tidningslösningen Prenly från svenska Textalk. Det här är helt nytt. Andersson förklarar:

– Vi hoppas nå ut till nya läsare. Vi behöver nå studerande i skogsbranschen och yngre läsare. Det är ett jättestort mervärde att kunna erbjuda en e-tidning.

Samtidigt finns inga planer på att minska utgivning av papperstidningar. 

– Vi vill bara bredda vår utgivning, säger Daniela Andersson.

Men precis som många andra utgivare har Föreningen för skogskultur drabbats av minskat antal prenumeranter. 

– Vi vet inte varför de gjort det men det är också en av de stora orsakerna till att vi gjort en redesign på tidskriften. Vi vill ha fler prenumeranter och fler läsare och vi vill skriva på ett sätt som lockar fler. Jag tänker inte på detta ur ett ekonomiskt utan ett kvalitetsperspektiv. Om man har en bra produkt så finns det en efterfrågan, säger Andersson.

Utgivarens trumfkort är också dess unika situation.

– Vi utger den enda oberoende tidskriften som skriver om skog. Vi har inga ekonomiska eller industriella intressen bakom oss som styr vad vi kan skriva om. Det är en stor styrka, säger Andersson.